Morphoza Logo

1 / 38

British International School of Timișoara – liceul “Ana Șandor”

Cum ar trebui să arate o școală de care elevii să fie mândri – o școală care să le stârnească pofta de cunoaștere și un loc pe care, cu adevărat, să-l îndrăgească? Ce nevoi au elevii și profesorii și cum putem creiona mediul propice pentru dezvoltare, învățare și formare a unei comunități strânse între aceștia?

Acestea sunt întrebările fundamentale care au stat la baza proiectului de construire a uneia dintre cele mai moderne clădiri destinate învățământului din România. Iar rezultatul vorbește de la sine despre valorile, viziunea și dedicarea pentru excelență a comunității British International School of Timișoara (BIST).  

„Nimic nu este mai frumos decât să-i vezi pe acești copii crescând și învățând. Pe lângă un corp profesoral excepțional de motivat, implicat și pasionat, aceste noi facilități permit școlii să se dezvolte și să ofere elevilor diverse alternative pentru a-și explora propriile pasiuni, înclinații și dorințe. De la artă la știință, de la psihologie la informatică, de la sport la teatru, British International School of Timișoara oferă acum întreaga gamă de materii și programe extracurriculare.” – Ovidiu Șandor: fondatorul Mulberry Development și unul dintre fondatorii British International School din Timișoara.

Locație

Timișoara

Dimensiune

4500 mp

Durată

8 luni

Servicii

Design, build, furnish

Dezvoltare proiect imobiliar

Mulberry Development

Arhitectură

Andreescu & Gaivoronschi

Concept de design: Learning Plaza

În conturarea conceptului de design interior pentru BIST am pornit de la premisa că amenajarea unui spațiu de învățare nu se limitează doar la caracterul estetic. Este, de asemenea, despre oameni, implicare și apartenența la comunitatea și viziunea școlii. Un spațiu bine amenajat este un instrument care poate contribui la susținerea modelului educațional și la crearea sinergiilor de care orice grup și echipă are nevoie pentru a se forma și performa.

Am început ,astfel, prin identificarea principalilor stakeholderi ai proiectului, ascultând și, cel mai important, înțelegându-le nevoile referitoare la noua lor școală. O componentă esențială a acestui proces „Well@School” a fost implicarea directă a acestora în procesul decizional, prin focus-group-uri, sesiuni de brainstorming, workshop-uri și interviuri care să ghideze întregul proces de creație.

Așa am ajuns la conceptul initial de ”Learning Plaza” – un concept ancorat în două principii de bază: cunoaștere și dezvoltare. Inspirația principală în alegerea acestui concept este atriumul, spațiul central al noii școli, construit întocmai precum o piațetă care concentrează diverse spații pentru comunitate. Este un pol de atracție pentru comunitatea BIST, axat pe transparență, incluziune și deschidere, ce impresionează prin arhitectură și amploare.

Am urmărit să punem în valoare această arhitectură spectaculoasă, păstrând în mare proporție betonul aparent și combinându-l cu o cromatică caldă și elemente care să ne ajute să accentuăm ideea de transparență. Cu dublă funcționalitate (spațiu de studiu individual și amfiteatru), un impozant copac natural Bucida în prim plan și zone adiacente de Cafeteria și Snack Bar, atriumul BIST devine o veritabilă destinație care îmbină armonios componenta educațională cu cea socială, oferind un spațiu ideal pentru activități din cele mai diverse: de la studiu sau relaxare, până la spectacole, prezentări sau evenimente.

Impresionanta bibliotecă a școlii este amplasată central în acest atrium și se întinde perimetral pe două etaje pentru a accentua înălțimea spațiului. Exteriorul contrastant din beton aparent este completat de interiorul cald, care oferă, atât prin estetica plăcută, cât și prin compartimentare și selecția de mobilier, o zonă de confort și liniște. Aici regăsim diverse zone de studiu și o amplă terasă exterioară.

Pentru a aduce o diversitate mai mare în funcționalitatea și aspectul spațiilor, ne-am axat pe micro-comunitățile din școală și am definit zone special dedicate pentru știință, artă, creativitate, proiecte în echipă și lucru/studiu individual.

Astfel, cele 3 laboratoare de știință, sala pentru artă, sala pentru muzică și teatru, 22 de săli de clasă, 7 săli multifuncționale și lounge-ul profesorilor sunt amenajate ținând cont de 3 principii esențiale: agilitate, multifuncționalitate și flexibilitate. Mobilierul pe roți, modular, ușor de mutat și depozitat, permite o ușoară reconfigurare a spațiului în funcție de nevoi și activități, în timp ce piesele custom-made oferă o notă de unicitate și personalitate spațiilor.

Soluțiile digitale integrate facilitează procesul didactic, dar și capacitatea de transmitere și asimiare a informațiilor într-un mod familiar pentru noile generații.

Lockerele dispuse pe ambele etaje contribuie la eficientizarea spațiului prin oferirea unor zone de depozitare minimaliste, care însă îmbogățesc prin textură și cromatică aspectul unitar al spațiului.

BISTro-ul școlii, echipat cu bucătărie proprie și un spațiu cu o capacitate de 250 de persoane, completează perfect spectrul de facilități pe care școala le oferă.